NU UIT!
Schone Schijn
Smerige streken in
de strijd tussen burgers en bedrijven.
Samengesteld
door Eveline Lubbers
Het bedrijfsleven
wringt zich in allerlei bochten om het imago op te poetsen - en gaat
daarbij niet altijd even subtiel te werk.
In Schone
schijn schetst Eveline Lubbers het brede spectrum aan praktijken
dat daarbij wordt ingezet, variërend van relatief onschuldige PR-strategiën
tot complete inlichtingen-operaties: greenwash, pressie op politieke
partijen, gelobby achter de schermen, het opzetten van nep-actiegroepen
en het inschakelen van onlinedetectivebureau's. McDonald's liet privédetectives
infiltreren bij een actiegroep. Shell en BP bedienden zich van een spion
die zich uitgaf voor documentairemaker.
Bedrijven blijken
liever te investeren in het onschadelijk maken van hun critici en het
beïnvloeden van de publieke opinie, dan werkelijk iets te veranderen
aan alom gesignaleerde misstanden.
Schone schijn
leert bezorgde burgers, organisaties en actiegroepen deze strategiën
van misleiding en manipulatie te herkennen, en laat zien hoe je daar
met behulp van de nieuwe media en de nodige creativiteit op kunt reageren.
Door de vele internationale bijdragen biedt Schone schijn een
uiterst informatief overzicht van de stand van zaken in de global battle.
Dit belangrijke
boek maakt duidelijk dat bedrijven nauwelijk bereid zijn kritiek te
verdragen [...] ze verweren zich niet met feiten en argumenten, maar
met een aantal smerige streken. Naomi Klein