Reviews, recensies & interviews
Zmagazine
(United States) Februari 2003
This book is powerful vaccine
against corporate deception, as well as a deeply inspiring source of ideas about
engineering the breakdown of corporate globalism and other institutions that
inhibit caring, justice, and nonviolence.
Camy Matthay
Intermediair
(Nederland) 13 februari 2003 ----- Uniek:
met kommentaar van bedrijven! ----
'De waarde die activisten
als Eveline Lubbers kunnen hebben als luis in de pels wordt door mij zeer zeker
onderkend', zegt Frans van der Grint, directeur van pr-bureau Hill and Knowlton
Nederland. 'Wat me stoort, is dat ze categorische ontkent dat bedrijven en hun
adviseurs het wel eens echt zouden kunnen menen met hun maatschappelijke betrokkenheid.
Quinty Danko
Div@zine
(België) 11 februari 2003
Kleverige zeekoeten en kernafval
in de Kempen: door de oorlogsdreiging zijn ze van de voorpagina’s verdrongen.
Maar laat u dat niet ervan weerhouden om het erg informatieve Schone Schijn
te lezen.
Claudia Gaspard
de:bug
(Duitsland) februari 2003
Noch nie wurden diese Ansätze
so kompakt zusammengefasst präsentiert. Ein Grund hierfür mag
darin liegen, dass in diesem Buch zwei Generationen von Aktivisten vereint werden.
kay meseberg
Multinational
Monitor (United States) January 2003
Battling Big Business devotes
a substantial amount of attention to use of the Internet, both to efforts by
companies to track and interfere with Internet activism, and the ways in which
the Internet can facilitate efforts to counter business power.
Essential Information
Amsterdams
Stadsblad (Nederland) 22 januari 2003
Lang interview over het boek en Jansen & Janssen. Dagelijks fietst ze op en
neer. Van de binnenstad naar haar Amsterdamse kantoor van Jansen & Janssen.
,,Zo spannend en geheim is mijn werk helemaal niet,''
glimlacht Eveline
Lubbers in cafe Dantzig.
Theo Besteman
Communicatie
(Nederland) januari 2003
Eveline Lubbers, oprichtster
van het bij de politie en de AIVD weinig populaire onderzoeksbureau Jansen &
Janssen, heeft een nieuwe vijand ontdekt: de PR-branche. In haar boek Schone
schijn onthult ze hoe snelle PR-jongens het publiek proberen te misleiden. Over
infiltranten, nepactiegroepen en Shell-managers. 'PR is bijna per definitie
een niet-eerlijk vak.'
Boudewijn Geels
Onze
Wereld
(Nederland) december 2002
Multinationals wringen zich
in allerlei bochten om een bezoedeld imago op te poetsen. Het arsenaal varieert
van geavanceerde PR-strategieën tot complete spionage-operaties. Geregeld
blijken bedrijven meer te investeren in greenwashing dan werkelijk iets te doen
aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Eveline Lubbers
Elsevier
(Nederland), 7 december 2002
Mochten de feiten kloppen, dan zijn ze nog niet strafbaar. Maar laakbaar zijn
dergelijke praktijken natuurlijk wel, vindt hoogleraar Jeurissen. 'Bovendien
is het dom. Je kunt er vergif op innemen dat zoiets een keer naar buitenkomt.
Zijn advies aan ondernemingen: 'Als het niet in de krant kan, moet je het niet
doen.'
Frank van Hoorn
Netkwesties
(Nederland) 6
december 2002
Schone Schijn bevat een
opsomming van een aantal opzienbarende praktijkvoorbeelden van de verregaande
pogingen die het bedrijfsleven soms onderneemt om critici de mond te snoeren.
AW
Trouw (Nederland) 2 december 2002
Ethische ondernemingen met smerige
streken. 'Schone Schijn' is een boek over de strijd tussen burger en bedrijf.
Hoe ziet de verborgen agenda van bedrijven eruit?
Joop Bouma
de
Gelderlander
(Nederland) 29 november
2002
Actiegroepen zijn nog steeds
te veel gespitst op infiltratie en spionage door politie en inlichtingendiensten.
Maar ook
sommige multinationals bedienen zich van diverse methoden om acties tegen hun
bedrijf te voorkomen. Daarvan zijn actie-
voerders zich vaak nog onvoldoende bewust, weet Eveline Lubbers van het oriderzoeksbureau
Jansen & Jansen.
Met verslag van de presentatie. (met
variatie in verschillende regionale GPD-bladen)
de Telegraaf
(Nederland) 28
november 2002
'Topbedrijven spioneren om activist een hak te zetten'. Dat
gerennommeerde bedrijven niet negatief in de publiciteit willen komen, is alom
bekend. En dat sommigen dit hoe dan ook willen voorkomen door tegenstanders
te bespioneren of zelfs te infiltreren, lijkt ongelofelijk. Onderzoeksjournalist
en schrijftster Eveline Lubbers bewijst met haar nieuwe boek 'Schone schijn,
smerige streken in de strijd tussen burgers en bedrijven' dat dat in de praktijk
echter wel degelijk gebeurt.
Leander Willemstein
Algemeen Dagblad
(Nederland) 28 november 2002
De Firma's List en Bedrog in Schone Schijn. Met haar boek Schone Schijn nagelt
onderzoeksjournaliste en
activiste Eveline Lubbers genadeloos grote bedrijven aan de schandpaal die zichzelf
met gelikte pr-campagnes mooier voordoen dan ze zijn.
Angela Bekkers
Het Financieële
Dagblad
(Nederland) 27 november 2002
Vuile pr-streken en schone schijn.
Onder
het mom van 'ken uw vijand' infiltreren en bespioneren sommige multinationals
actiegroepen. Eveline Lubbers van onderzoeksbureau Jansen en Janssen schreef
er een boek over, dat vandaag verschijnt.
Friso Liesker
Volkskrant Magazine
(Nederland) 23 november 2002
Op 27 november presenteert onderzoeksjournaliste en actievoerster Eveline
Lubbers (41) haar boek 'Schone schijn' over de smerige streken die het internationale
bedrijfsleven uithaalt om kritiek van de burger te pareren. Oftewel het vervolg
op 'No Logo' van Naomi Klein.
Astrid Theunissen
Ravage
(Nederland) 22 november 2002
Het tweede deel van 'Schone
Schijn' is inspirerend, maar wel opvallend korter dan het eerste deel. We moeten
het uiteindelijk redden met speelsheid, onvoorspelbaarheid, creativiteit, snelheid,
originaliteit, kleinschaligheid, duidelijkheid en 'unstoppability', zo luidt
de conclusie van het boek.
Elly
Canberra Times
(Australia) 9 November 2002
Business blues and bullying. If
knowing your enemy's tactics is half the battle, Battling Big Business should
provide fruitful reading for both corporate and activist spheres in a war where
transparency and accountability battle secrecy and culpability.
Bill Deane
Ode (Nederland) oktober 2002
'Met dit boek, met het verspreiden
van gedocumenteerde kennis, wil ik laten zien wat de kracht kan zijn van onderzoek
en onthullen - en hoop ik op wat meer veiligheidsbewustzijn bij actievoerders.'
Marco Visscher
FEM/DeWeek (Nederland)
21 september 2002
Het zijn gouden tijden voor antiglobalisten. Topmensen van bedrijven als
Enron en Worldcom verschijnen geboeid op televisie en moeten zich voor commissies
verantwoorden voor hun bedrog. Miljoenen mensen kunnen in de kranten lezen hoe
hun pensioengeld is verpatst door deze bestuurders. Dit uitschot van het kapitalisme
heeft duidelijk gemaakt hoe multinationals kunnen bedriegen. (...) Wie
denkt dat deze praktijken incidenten zijn, moet de bundel Battling Big Business
lezen.
Michiel Couzy
Osmose (Nederland) (blad van st. Maatschappij en Onderneming)
September 2002
Onderzoeksjournaliste Eveline Lubbers: 'Mijn boek gaat verder waar No
Logo ophoudt.'
Jeroen Duijvestijn
Overgenomen door Jonas Magazine, Spiritueel en Maatschappelijk
Maandblad, oktober 2002
Verbraucher Konkret (Germany)
Winter 2002
Der herausgeberin Eveline Lubbers gelang es, ein Autorenteam zusammenzustellen,
das einen aktuellen Blick hinter die Kulissen der Public Relations von internationalen
Unternehmen ermöglicht und gleichzeitig aufzeigt, mit welchen Methoden sich
kritisierte Konzerne gegen ihre Kritiker wehren. Dabei
distanziert sich die Herausgeberin vorbeugend von dern Verdacht, dass die Anwendung
derartiger Techniken als "Regelfall" dargestellt werden soll.
Volkmar Luebke, Berlin, Germany
Tageszeitung (Germany)
26 August 2002
Immer mehr Firmen schmücken sich mit dem Attribut "nachhaltig". Die Kriterien
aber sind mitunter sehr beliebig. Ein neues Buch beschreibt, wie sich die Unternehmensstrategien
durchschauen lassen
Volkmar Luebke, Berlin, Germany
Sunday Tribune (South Africa)
18 August 2002
"Battling Big Business" exposes some of the dirty tricks that big corporations
use in bullying citizens who dare to question the ways in which they maximise
profit. True to its title, "Battling Big Business" also provides disgruntled
citizens with chapters that can best be described as a "hand-to-brand" combat
manual.
Chris Albertyn, Durban, South Africa
Netactivisme
onzeWereld juni/juli 2003
De WTO-top in Seattle was
een keerpunt in de ontwikkeling van nieuwe media. Internetpetities, redirection
van websites en denial of service-aanvallen zijn maar enkele van de nieuwe strategieÎn
van actievoerders. Internet en e-mail zijn het stencilapparaat van nu. Is het
effectief?
De firma list
& bedrog onzeWereld
december 2002
Een lang stuk dat gelezen
kan worden als een samenvatting van het boek.
Multinationals wringen zich
in allerlei bochten om een bezoedeld imago op te poetsen. Het arsenaal varieert
van geavanceerde PR-strategieën tot complete spionage-operaties. Geregeld
blijken bedrijven meer te investeren in greenwashing dan werkelijk iets te doen
aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.
PR Watch Quarterly 2nd Quarter 2002:
Big Brother Incorporated
For years, activist groups in Europe thought that Manfred Schlickenrieder was
a leftist sympathizer and filmmaker. He traveled around Europe, interviewing
a broad spectrum of activists, and even produced a documentary video, titled
Business As Usual: The Arrogance of Power, about human rights groups and environmentalists
campaigning against the Shell oil company.
Dumpster Diving
to Trash Activists
Going through your opponent's garbage to collect information--in detective slang,
"garbology"--is a particularly dirty kind of research. A Dutch information broker
developed a new cover for the collection of wastepaper: its collector said he
wanted it so he could sell it to recyclers to raise money for charity.
References & notes
Thanks to the English publisher of the book, Green Books, we have all the references & notes of Battling Big Business on line in order to make the many URL-recourses directly available.