Reviews
Ode, Oktober 2002
Het rooksignaal van Eveline
Lubbers
Marco Visscher
WIE? Onderzoeksjournaliste,
activiste en medeoprichtster van Buro Jansen & Janssen, dat politie en inlichtingendiensten
kritisch onderzoekt. Deze maand verschenen onder haar redactie: Schone schijn,
dat beschrijft hoe grote bedrijven reageren op kritiek van actiegroepen en kritische
burgers.
Het boek is al vergeleken met No Logo van Naomi Klein. Terecht?
'Nou, mijn boek gaat vérder waar No Logo ophoudt. Klein schreef het boek
vóór de grote demonstratie in Seattle in 1999. Daarna is anti-corporate
activism nog verder gegroeid. Doordat die beweging steeds meer van zich liet
horen, is ook de reactie van bedrijven sterker geworden. No Logo beschrijft
hoe de reputatie van bedrijven financieel steeds belangrijker is geworden. In
mijn boek staat hoe bedrijven die reputatie proberen te beschermen.'
Hoe doen ze dat dan?
'Bijvoorbeeld door 'informatiemakelaars' in te huren, die onder andere infiltreren
in actiebewegingen. Andere diensten zijn gespecialiseerd in het monitoren van
alles wat er gezegd en geschreven wordt over bepaalde bedrijven op internet.'
Is het nieuw dat bedrijven infiltreren?
'Niet helemaal. Het is bekend dat Shell een soort inlichtingendienst in de jaren
tachtig, vanwege zijn betrokkenheid bij het apartheidsregime in Zuid-Afrika.'
Worden ze wel eens ontmaskerd?
'Ja, maar nog veel te weinig. In Duitsland en Nederland maakte een actievoerder
video-opnamen bij actiebewegingen voor een documentaire over hoe zij de olielobby
na de Brent Spar-affaire zouden tegenwerken. Later bleek dat hij zo informatie
verzamelde voor Shell en BP.'
Wat is een andere manier van inlichtingen inwinnen?
'In Nederland kennen we de 'oudpapier-affaire'. Een vrijwilliger die in allerlei
actiegroepen zat, was heel handig met computers. Hij bood aan adressenbestanden
te installeren. En hij haalde ook oud papier op, zogenaamd voor een goed doel.
Met Jansen & Janssen hebben we hem ontmaskerd: al dat oud papier ging helemaal
niet naar een school in de Bijlmer, maar naar een beveiligingsbedrijf in Vinkeveen,
dat de informatie uit de verzamelde notulen en kopieën doorspeelde naar
het bedrijfsleven.'
Wat is de kracht van het boek?
'Veel mensen bij NGO's en actiegroepen hebben geen flauw idee hoe ver sommige
bedrijven gaan in hun reacties op kritiek van buitenaf. Met dit boek, met het
verspreiden van gedocumenteerde kennis, wil ik laten zien wat de kracht kan
zijn van onderzoek en onthullen - en hoop ik op wat meer veiligheidsbewustzijn
bij actievoerders.'
Eveline Lubbers (red.): Schone schijn: Smerige streken in de strijd tussen
burgers en bedrijven
Fagel, ISBN