'Ik zeg u dat wij Wereldbankstandaarden naleven in Tsjaad. En als u iets vindt wat u niet zint, dan komt u maar.' Dat zei de directeur van Shell-Tsjaad kort geleden tegen Milieudefensie. Multinationals bekeren zich massaal tot oprecht ondernemen. Het is niet langer het imago van het product dat telt, maar het imago van fatsoenlijke bedrijfsvoering. Een ethisch reveil of een inhoudsloze facelift?
"Zorg dat uw bedrijf een gedragscode heeft. Met een standpunt over kinderarbeid, veiligheid op het werk en minimumloon." Een consultantbureau in de Verenigde Staten ontwierp een speciale handleiding voor multinationale bedrijven. De beste manier om confrontaties met actiegroepen uit de weg te gaan, is ze een stap voor te blijven. De tips geven geen garanties, maar moeten de schade van een boycotcampagne zoveel mogelijk beperken.
De gedragscode als wapen tegen actiegroepen. Boycotcampagnes
zijn inmiddels ook in Nederland erkend als een serieus
bedrijfsrisico. Dat lag tien jaar geleden heel anders. Toen
kon de oliemagnaat Shell zich nog permiteren acties tegen de
apartheid in Zuid Afrika totaal te negeren. Intern maakte de
oliegigant zich wel degelijk zorgen. De eigen
beveiligingsdienst werd uitgebreid met het voormalig hoofd van
de politieke inlichtingendienst, weggekocht bij de Amsterdamse
politie. Hij kon altijd een beroep doen op zijn ex-collega's
en de BVD bij het in kaart brengen van slangensnijders,
brandstichters en minder radicale belangengroepen. Naar buiten
toe hield Shell de schijn op dat de anti-apartheidcampagnes
het bedrijf geen navenante schade toebrachten. Verder bleef
men hooghartig zwijgen.
De grote ommekeer voor Shell kwam met de Brent Spar. Een actie
van Greenpeace tegen de dumping van dit olieplatform in de
Atlantische oceaan was onverwacht succesvol. Autobezitter
besloten en masse de benzinestations van Shell te boycotten.
Shell voelde voor het eerst de macht van de markt, en boog het
hoofd. En daar bleef het niet bij.
De executie van oppostie-leiders in Nigeria vanwege hun verzet
tegen de milieurampen die Shell aanricht in Ogoni-land
veroorzaakte een storm van kritiek. De nauwe samenwerking van
Shell met het militaire regime kwam zwaar onder vuur te
liggen. De oliegigant koos voor een nieuw taktiek en ging in
de aanval. President-directeur Cor Herkströter nam het
voortouw in de discussie over politiek correct ondernemen. Bij
de aandeelhoudersvergadering in 1996 presenteerde hij de
geheel vernieuwde business principles van Shell, een heuse
gedragscode mèt aandacht voor mensenrechten.
Het aannemen van een gedragscode is niet genoeg. Het gaat om de uitvoering en de controle daar op. Bij Shell is op geen enkele manier inzichtelijk gemaakt hoe ze hun goede voornemens in praktijk willen brengen. Bloemink: 'Waar het aan ontbreekt is een onafhankelijke instelling die de gedragscode kan checken. Een paar weken geleden heeft de VN-rapporteur voor de mensenrechten nog voorgesteld om een onafhankelijke commissie naar Nigeria te sturen, speciaal om de gevolgen van de aanwezigheid van Shell te onderzoeken. Maar die komen het land niet in, net als een groep waarnemers uit de Verenigde Staten kort geleden. Dat maakt het voor Shell wel heel makkelijk om te zeggen dat ze voor onafhankelijke monitoring zijn.'
Ook op milieugebied blijft het bij beloftes die vervangen worden door nieuwe beloftes. Neem het issue van het affakkelen van gas dat overblijft na oliewinning. Shell heeft op de aandeelhoudersvergadering in 1996 beloofd dat er in Nigeria een fabriek gebouwd zou worden om dat gas te winnen als energiebron, al in 1998 zou er 40 procent minder afgefakkeld worden. Bloemink: 'Vorig jaar heb ik er op de aandeelhoudersvergadering weer naar gevraagd, en werd de belofte herhaald. Maar kort geleden heeft een ANP-journalist er nog eens naar geïnformeerd en die kreeg te horen dat zoiets nooit was toegezegd. Nu is de belofte dat het in 2008 helemaal afgelopen is.'
Nike en Reebok strijden nu om de titel van het bedrijf dat het
meest zijn best doet. Inzet zijn de levensomstandigheden van
hun arbeiders in de derde wereld. Uit de gedragscode van Nike:
'We proberen daarbij niet alleen dat te doen wat gevraagd
wordt, maar waar mogelijk ook dat wat verwacht wordt van een
leider. There is no finish line.'
Ineke Zeldenrust: 'Bij Nike heeft het jaren gekost om weg te
komen bij de PR-afdeling en de issue-manager die het helemaal
met je eens is en er verder ook niks aan kan doen. Het is geen
communicatieprobleem, het is een productieprobleem. Als je de
decision-makers niet te spreken krijgt, moet je op gegeven
moment ophouden met praten.'
Ineke Zeldenrust in niet ontevreden over de resultaten van het
Tribunaal: 'Natuurlijk is het jammer dat er maar één bedrijf
komt opdagen. Maar er zijn in totaal zo'n 300 mensen geweest,
er was veel bedrijfsleven in de zaal. En de invloed van het
Tribunaal reikt verder. Bijna alle gedaagde bedrijven hebben
inmiddels een gedragscode.
'De jury heeft aangegeven dat er drie soorten rechtspraak zijn
waar we iets mee kunnen doen. Je hebt als consument recht op
een kwalitatief goed produkt. De manier waarop iets
geproduceerd is, maakt deel uit van de intrensieke waarde van
een produkt. Daarnaast biedt recente jurisprudentie nieuwe
mogelijkheden. Analoog aan de uitspraak over seksueel misbruik
op de Filippijnen waarvoor hièr iemand is veroordeeld, zou
voor het schenden van mensenrechten in Bangla Desh
bijvoorbeeld ook in Europa een bedrijf aangeklaagd kunnen
worden.
Het Tribunaal deed als derde suggestie dat het niet-houden aan
de eigen gedragscode opgevat kan worden als een vorm van het
belazeren van de consument. Dat spreekt Ineke Zeldenrust het
meest aan: 'Daarmee kun je de gedragscode als PR-stunt
doorprikken. In de Verenigde Staten speelt nu een zaak tegen
Nike waarbij het -in opdracht van Nike gemaakte-
accountantsrapport gebruikt wordt om aan te tonen dat het
bedrijf zich niet aan de eigen gedragscode houdt.'
Het Permanent People's Tribunal wil aan het eind van dit jaar
weer een sessie houden.
Het is de vraag of Shell echt heeft geleerd van de fouten in Nigeria. Bij een nieuw project in Tsjaad dat qua reikwijdte en mogelijke gevolgen vergelijkbaar is met Nigeria, lijkt het meteen weer fout te gaan. Shell wil samen met Exxon en Elf (met belangen van respectievelijk 40-40-20 procent) nieuwe olievelden aanboren in het arme en onstabiele zuiden van het land. De lokale bevolking kreeg pas te horen wat hen te wachten stond toen de invasie al was begonnen; de uitvoerders brachten hun boodschap naar de dorpen vergezeld door een groep zwaar bewapende militairen. De milieueffectenrapportage kwam begin dit jaar volgens Milieudefensie als mosterd na de maaltijd, de proefboringen waren al gestart, de contracten al getekend.
'Ik zeg u dat wij Wereldbankstandaarden naleven in Tsjaad. En als u iets vindt wat u niet zint, dan komt u maar." Dat zei de directeur van Shell-Tsjaad kort geleden tegen Milieudefensie. Irene Bloemink: 'Die uitspraak typeert de situatie waarin we terecht zijn gekomen: de bewijslast is omgekeerd. Dat betekent dat we continue achter Shell moeten aanhollen om te kijken of ze ergens iets verkeerd doen. In plaats van dat ze zich zelf verantwoordelijk voelen om het goed te doen.'