Wetsontwerp Cryptografie ontcijferd
De overheid stelt een verbod voor
Overzicht van de plannen t.b.v. bijeenkomst critici in de Balie, 1994
De regering wil alle cryptografie verbieden. In de strijd tegen de
georganiseerde misdaad die zich niet meer zo makkelijk laat
afluisteren, is nu een wet in de maak om het versleutelen van
teksten aan banden te leggen. Als de wet zou worden aangenomen
bepaalt de overheid welke cryptoprogramma's of apparatuur worden
toegelaten, bovendien moet de sleutel van de gebruikte code bij
een nieuw in het leven te roepen 'Beheersorgaan' in bewaring.
Bepaalde delen van de overheid kunnen vrijstelling krijgen, maar
particulieren, waarmee in dit wetsvoorstel slechts bedrijven
worden bedoeld, krijgen op aanvraag 'verlof' om van zo'n
cryptostysteem gebruik te mogen maken. Alle andere cryptosystemen
zouden worden verboden. Dat geldt niet alleen voor het aanbieden
van apparatuur of diensten, maar ook voor iedere gebruiker. Een
geheimtaal met de buurman afspreken mag nog net, maar zo gauw daar
een computer aan te pas komt die aangesloten is op de telefoon kan
het niet meer. In de praktijk van het versturen van e-mail is dit
te vergelijken met een verbod op het dichtplakken van de envelop
om een brief die op de post gaat.
De overheid, in casu de politie wil de mogelijkheid houden om
telecommunicatie af te luisteren, maar ziet geen andere weg dan
iedereen verbieden onverstaanbaar voor anderen te communiceren. De
sancties die de wet biedt zijn verhoudingsgewijs marginaal. Als
men er achter komt, uiteraard via rechtmatig afluisteren, dat twee
criminelen gebruik maken van crypto-faxen, dan kan de gebruikte
lijn voor hooguit drie dagen worden afgesloten. Of de boel kan in
beslag genomen worden, met oplegging van een administratieve
boete. Het is maar zeer de vraag in hoeverre de moderne mobiele
crimineel, het schrikbeeld van de politie, met laptop en steeds
wisselende draagbare telefoon zich hier uberhaupt iets van
aantrekt.
Het wetsontwerp dat nu circuleert verdient in feite die naam nog
niet. Het is een eerste opzet gemaakt door een aantal ambtenaren
van de betrokken ministeries, met name die van Verkeer en
Waterstaat en van Justitie. De ministers zelf moeten zich er nog
over buigen voordat het ontwerp aan de Tweede Kamer wordt
aangeboden. Dat dat nog voor de verkiezingen gebeurt is
onwaarschijnlijk. (Daarna moet de Raad van State zich over het
wetsvoorstel buigen en moet de wet door de beide Kamers worden
aangenomen, gaat gauw twee jaar overheen).
Dit uitgelekte
voorontwerp leidt nu al tot veel verontruste telefoontjes, met
name vanuit het bedrijfsleven. Surfnet gaf een persbericht uit
waarin de wet ongrondwettig werd genoemd vanwege schending van de
vrijheid van meningsuiting. Bovendien was Surfnet hoogst
verontwaardigd dat zij als betrokkene niet geconsulteerd was.
Hopelijk is dit het begin van een storm van protest.
De wetgever maakt zich op dit moment vooral zorgen over de
voortsnellende techniek en is met name bang dat nieuwere crypto-
programma's nog veel moelijker te testen zijn op toelaatbaarheid.
Dat gaat teveel kosten.
De nu volgende samenvatting van de Memorie van toelichting is
gemaakt op basis van de ontwerptekst die begin april circuleert,
citaten zijn afkomstig uit deze tekst, het weinige J&J-kommentaar
steeds cursief gezet.
Het eigenlijk nog vertrouwelijke voorstel geeft een aardig beeld
van de overwegingen die ten grondslag liggen aan de wet. Voor het
formuleren van argumenten tegen en protesten is het zinvol te
bekijken waar al over is nagedacht bij het plannen maken. De
Memorie van toelichting geeft veel meer inzicht in het karakter
van de wijzigingen, dat de wetsartikelen zelf. Zo blijkt uit de
inleiding tamelijk onverbloemd dat de overheid met dit
wetsvoorstel de oorlog verklaart aan de burger, die voor het recht
wordt gelijkgesteld met een 'mogelijk vijandige mogenheid'.
Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten
'Zoals het echter voorheen mogelijk vijandige mogenheden het
gebruik van geavanceerde cryptografie is onthouden, is het thans
noodzakelijk geworden particulieren, indien zij een bedreiging
voor de rechtsorde of voor instellingen van de staat of hun
medeburgers zijn, te beperken in het gebruik van de technische
mogelijkheden hun gegevensuitwisseling vertrouwelijk te houden.
Waar particulieren, en daarmee criminelen, over dezelfde middelen
gaan beschikken als voorheen mogelijk vijandige mogendheden, ligt
het in de rede de regelgeving met betrekking tot de strijdmiddelen
die particulieren worden toegestaan, meer in overeenstemming te
brengen met die welke vanouds voor vijandige mogendheden bestaan'.
De regelgeving omtrent aftappen
De bevoegdheid om te kunnen aftappen binnen de grenzen van de wet
dreigt zijn werking te verliezen, als degenen tegen wie zij zijn
bedoeld, 'zich wapenen met middelen die, alle onderschepping van
het benodigde signaal ten spijt, tot gevolg hebben dat geen
bruikbare informatie voor de overheid ter beschikking komt.' Tot
nu toe regelt het wetboek van strafrecht zowel de
vertrouwelijkheid van telefoongesprekken als de mogelijkheid tot
afluisteren. De Wet Computercriminaliteit maakte aftappen van fax
en computer mogelijk. De rechtercommisssaris heeft de bevoegdheid
de politie toestemming te verlenen op basis van artikel 125g en de
PTT heeft de verplichting mee te werken op basis van art. 64 van
de Wet op de Telecommunicatie. Voor geheime diensten geldt een
aparte regeling.
De wetgever is zich ervan bewust dat het afluisteren van
telecommunicatie een inbreuk is op de persoonlijke levenssfeer,
(artikel 10 Grondwet en artikel 8 EVRM), Europese jurisprudentie
geeft nauwe grenzen voor de toelaatbaarheid van taps. Wil men dat
de werking van huidige bevoegdheden behouden blijft, dan moet de
regelgeving zo aangevuld worden dat toegang tot inhoud van
telecommunicatie mogelijk blijft.
De wetgever stelt in het algemeen de vraag of het zin heeft om te
trachten juridische en technische ontwikkelingen bij te houden in
die zin dat aftapbaarheid blijft bestaan. Sommigen zeggen dat het
praktisch niet te verwerkelijken zou zijn.
'Wij menen dat evenwel het te verwachten toenemende belang van
telecommunicatie in de komende informatiemaatschappij ertoe zal
leiden dat ook criminelen en staatsgevaarlijke personen bij de
voorbereiding van hun werkzaamheden meer nog dan thans gebruik
zullen maken van de ter beschikking komende technische
mogelijkheden.' Dus is het noodzakelijk alles in het werk stellen
dat ook de overheid daarop greep blijft houden. De cryptografiewet
wordt een apart hoofdstuk in de Wet op
Telecomvoorzieningen.
Hoofdlijnen
Soms is crypto onontbeerlijk voor overheid en private personen,
waarmee wordt bedoeld: rechtspersonen. Deze nieuwe wet regelt
enerzijds wie er verlof krijgt crypto -onder voorwaarden, nl.
inleveren van de sleutel te gebruiken- of aan te bieden, ofwel
vrijgesteld wordt van het vragen van toestemming. Anderzijds
bepaalt de wet welke systemen er toegelaten worden en wie ze op de
markt mag brengen.
Voor particulieren komt er een vergunningensysteem: de overheid
verleent 'verlof' voor het gebruiken van toegelaten cryptosystemen
en je moet aannemlijk kunnen maken dat je dat nodig hebt met het
oog op een gerechtvaardigd belang. Men denkt daarbij aan bedrijven
die gevoelige informatie uitwisselen met een dochteronderneming.
Overheidsorganen of organen met andere publieke taken worden bij
ministeriële regeling vrijgesteld van de vergunningplicht.
Waar
de (semi-)overheid ophoudt wordt niet vermeld. Particulieren in de
zin van personen komen in het hele wetsvoorstel niet voor.
Handhaving van het verbod op gebruik van crypto is illusoir als
niet meteen het aanbod aan banden wordt gelegd. Er is veel vrij
verkrijgbaar en 'voor een deel is dit allszins gerechtvaardigd'.
Soms is dat een probleem voor criminaliteitsbestrijders; het kost
moeite, maar vooral als ze weten welk programma is gebruikt komen
ze een eind.
Sommige vormen van crypto, als de elektronische handtekening,
hebben dusdanig econmisch belang dat ze niet verboden worden.
Toelating is slechts mogelijk als het desbetreffende algoritme, de
sleutel, en info over dat systeem bekend is bij een nieuw op te
richten centraal beheersorgaan aanwezig is. Ook is toelating
mogelijk als crypto-systeem 'naar zijn aard niet kan worden
aangewend om berichten onbegrijpelijk te maken'.
Toelating hangt mede af van de stand van de techniek, in hun
woorden 'een evalutatie van de desbetreffende vorm van
cryptografie'. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wijst een
instituut aan dat daar een oordeel over mag geven. Dat instituut
is niet hetzelfde als het Beheersorgaan. Nieuwe systemen en
apparatuur zullen worden getest.
Het Beheersorgaan
Verkeer en Waterstaat roept een Beheersorgaan in het leven. Dat is
belast met het beheer van informatie over cryptosystemen en
algoritmen in verband met aanvragen voor toelatingen en
machtigingen. Offici‰le afluisteraars moeten met hun toestemming
van de rechtercommissaris langs dit orgaan om aan te tonen dat het
gaat om opsporing van strafbare feiten. Geheime diensten moeten de
vier handtekeningen van ministers meenemen om te laten zien dat ze
toestemming hebben. In ruil daarvoor krijgen ze de sleutel van
degene die ze af willen luisteren. Aftappen van de ether mag
echter zonder al deze poespas.
De minister van V&W is slechts beperkt verantwoordelijk voor dit
orgaan, krijgt zelf ook niet alle info over crypto. Het orgaan
heeft de rol van een zg. 'trusted third party'.
Info over sleutels wordt slechts gegeven op voorwaarde dat die
kennis 'niet verdergaand bekend wordt dan strikt noodzakelijk'. De
desbetreffende overheidsdienst c.q. afluisteraar moet de sleutels
vernietigen na gebruik.
Hoe dat gecontroleerd moet worden staat
er niet.
Overheden die zijn vrijgesteld kunnen niet verplicht worden
informatie over hun systeem bij het Beheersorgaan neer te leggen.
Er mogen ook andere organen in het leven geroepen worden die een
zelfde rol spelen als het Beheersorgaan van de overheid.
Geheimhouding
Mocht de aanvraag voor een vergunning worden afgewezen, dan is er
de mogelijkheid tot beroep bij het College voor Beroep voor het
bedrijfsleven. Maar mag de klager dan ook kennisnemen van het
dossier, om er achter te komen waarom hij is afgewezen?
Dat is een moeilijk punt voor de wetgever. Een mogelijkheid zou
zijn dat de rechter inzage krijgt, indien daarvoor gewichtige
redenen zijn. Die kan dan op grondslag van wat hij gelezen heeft
uitspraak doen.
Daarnaast wordt de Beroepswet opnieuw vastgesteld en is die
waarschijnlijk eerder van kracht dan de Cryptowet, zodat het
administratieve proceswrecht adequaat zal kunnen inspelen op
mogelijke vraagstukken van openbaarheid versus de noodzakelijke
geheimhouding van bepaalde aspekten van cryptografie. Een andere
vraag is hoe gecontroleerd kan worden dat afluisterende
autoriteiten zich aan deze nieuwe wet hebben gehouden. Bij het
vermoeden van onrechtmatig verkregen bewijs is het aan de rechter
om nader onderzoek te laten doen door de rechtercommissaris. De
rechter zou vragen van de verdediging aan de afluisteraars kunnen
stellen zonder dat de advocaten daarbij aanwezig zijn. Het
wetsvoorstel maakt een vergelijking van de afluisteraar als
anonieme, bedreigde getuige.
Handhaving
Handhaving is een bijzonder punt van zorg. Als de overheid het af
laat weten, zullen criminelen geneigd zijn zich minder aan de
regels te houden. Hoe moet dat?
Het aanbod van cryptografie is gereguleerd, betreft zowel
ingebouwd in hardware, als aangeboden als dienst. De machtiging
tot gebruik is gekoppeld aan beschikbaarheid van informatie over
gebruikte crypto incl. de sleutels. Wie een machtiging heeft moet
inzage geven in volgens vastgestelde regels bijgehouden
administratie. Het betreft hier meest bedrijven, de sanctie op
niet-naleving van de regels kan beëindiging van de bedrijfsvoering
zijn.
Gebruik van illegale crypto wordt aldus teruggedrongen door
beperking van het aanbod. Aanbieders van verboden crypto als
dienst lopen het gevaar van intrekking van de machtiging.
Andere mogelijkheden zijn het in beslag nemen van de spullen, een
administratieve boete opleggen of zelfs het voor maximaal 3 dagen
afsluiten van de lijn. Bij communicatie door de ether mag de niet-
toegestane crypto worden gestoord.
Internationale aspekten
Hoe is het gesteld met het gebruik van buitenlandse cryptografie?
Dat is verschillend. Het in bezit hebben van buitenlandse
apparaten met crypto voorzieningen is zonder meer strafbaar.
Anders is dit met de buitenlander die op netwerken crypto
aanbiedt. Er is jurisprudentie die zegt dat het mogelijk is dat
men zich in het buitenland bevindend, hier te landen een misdrijf
pleegt. Als de gevolgen zich in Nederland voordoen, is men hier
strafbaar. Een ander probleem is de beperking die wordt opgelegd
door Europese regelgeving.
Sinds 1991 is er een Richtlijn van de Europese Raad die streeft
naar onderlinge aanpassing van wetgeving van de lidstaten
betreffende eindapparatuur voor telecommunicatie. Deze richtlijn
verbied in beginsel aanvullende technische normen aan
randapparatuur die verder gaan dan de conforme europese eisen.
Het European Telecommunication Standardization Institute (ETSI)
bepaalt de standaarden waaraan moet worden voldaan. Uit de Memorie
van toelichting is te lezen dat Nederland zich zorgen maakt over
de huidige internationale standaarden die het aftappen geheel of
nagenoeg onmogelijk maken. Als de Nederlandse inbreng er in slaagt
in ETSI aanvaardbare normen tot stand te brengen, dan zou deze
hele wet niet nodig zijn.
Vervolgens wordt een hele bladzij gewijd aan het feit dat
Nederland met deze wet ingaat tegen de Europese regelgeving. In
feite zou alle cryptografie die ergens binnen de EG op de markt is
gebracht in Nederland onbelemmerd moeten worden toegelaten. Dan
toch cryptografie hier verbieden mag volgens jurisprudentie van
het Europese Hof alleen als het noodzakelijk is voor
criminaliteitsbestrijding of de staatsveiligheid en mag niet
verder reiken dan dat doel. Daarmee zou het bezwaar omzeilt zijn.
Overigens vindt op allerlei Europese niveaus overleg plaats om
deze ongemakkelijke situatie uit de weg te ruimen.
De financiële en personele konsekwenties
De meest gangbare, thans in gebruik zijnde vormen van crypto
zullen worden toegelaten, dus in het begin zal de extra werkdruk
beperkt zijn. Het toezicht op de naleving zal deel uitmaken van de
reguliere controle op ethergebruik of gebruik van
telecommunicatie. Uiteraard zal onrechtmatig gebruik pas kunnen
worden geconstateerd als de desbetreffende communicatie rechtmatig
wordt afgetapt. Enige uitbreiding van opsporingsapparaat dat
Verkeer en Waterstaat valt zal onvermijdelijk zijn, men denkt aan
twintig extra bijzondere opsporingsambtenaren. Wat dat aan
miljoenen gaat kosten is in deze versie van het voorstel nog niet
ingevuld.
Het Beheersorgaan bemand door 3 mensen is begroot op 3,3 ton per
jaar. Twee miljoen wordt uitgetrokken om 8 mensen nieuwe crypto te
laten evalueren. De kosten komen ten laste van de Rijksbegroting.
Begripsbepaling
'Cryptografie wordt omschreven als een verzameling van opdrachten
kennelijk bestemd om langs geautomatiseerde weg gegevens te
bewerken. Gedacht moet worden aan een serie bewerkingen die
achtereenvolgens op aanvankelijk direkt begrijpelijke of direkt
bruikbare gegevens moeten worden uitgevoerd, ten einde de
begrijpelijkheid of bruikbaarheid voor degenen die niet bekend
zijn met de serie opdrachten, zo niet onmoglijk te maken, dan toch
in ieder geval te bemoelijken. Het is niet noodzakelijk dat de
serie opdrachten is vastgelegd in computerprogrammatuur. De
bewerkingen kunnen bijv. ook mechnisch worden uitgevoerd.
Handmatig vercijfering valt niet onder de definitie.'
Het moet eenvoudige handelingen betreffen, het moet onmiddelijk
kunnen worden gebruikt. Ook crypto die gegevens beveiligt in
'alleenstaande computer' vallen onder de regeling als ze tevens
eventueel te gebruiken zijn voor het beveiligen van
telecommunicatie.
'De gegevens worden niet meer direkt begrijpelijk indien zij voor
iemand behorend tot dezelfde taalgemeenschap als de
oorspronkelijke gebruiker, geen informatie meer bevatten.'
'De piepjes die pijnlijk een menselijk oor treffen indien hij per
ongelijk een faxnummer draait, zijn gegevens die voor hem
onbegrijpelijk zijn, doch bruikbaar voor het faxapparaat.' Het
wordt pas verboden als het faxsignaal vercijferd wordt
doorgegeven.
De Memorie besluit met een begripsgewijze toelichting waarin wordt
uitgelegd op welke wetsartikelen de nieuwe bevoegdheden van de
overheid zijn geregeld.
N.B.
Na een storm van kritiek is dit wetsvoorstel weer ingetrokken.
Evel